tisdag, april 10, 2012

monster och trots

En stund efter att vi lagt Feline igårkväll så började hon vråla: "HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP MIG!! PAPPA HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP MIIIIIIIIIIIG!!!!!!!!!". När Marcus gick upp så trodde hon att trädet som står vid hennes vägg var ett monster. Marcus fick tända lampan och visa att det inte var något monster. Efter ytterligare en stund så börjades det igen "HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP. HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP MIG!!!!!!". Den gången så fanns det monster under mattan. Imorse vaknade jag av ytterligare ljud från Feline: "HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP MIG. MONSTER INNE. HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP. MONSTER. HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP MIG!!!!". Marcus fick gå in och då sa hon att hon hörde monster. Feline har ju alltid gillat monster och lekt monster, men nu är hon tydligen rädd för monster. Igår påstod hon att det var monster inne i klädkammaren också.

Senaste veckan har Feline trotsat en del. Hon svarar inte när man pratar med henne eller frågar saker och så hänger hon läpp och surar mest hela tiden. Envis som tusan med att ta alla saker från Miléa och blir arg och gråter när man säger åt henne. Oftast är det två gråtande barn. Ett barn som gråter för att storasyster tog leksaken och andra barnet som gråter för att hon blir tillsagd att inte  ta saker från lillasyster. Eller så slänger sig Feline över Miléa och vägrar släppa upp henne så Miléa gråter för det och Feline gråter för att hon blir tillsagd. Båda är väl dessutom känsliga och griniga på grund av att det kommer upp tänder också så mycket gnäll blir det nu.

En lite roligare sak igen var när jag läste Guldlock för Feline imorse (första gången vi läste sagan) och jag frågade vad det var för leksaker få bilden. Hon började med att peka på bollen, etc. Sedan trodde jag att hon skulle säga att det var en nalle men då sa hon "panda" och pekade. Tydligen visste hon att de vitsvarta björnarna heter panda så det hade jag ingen aning om, men det finns ju pandor på Diego så det är väl ännu en sak hon lärt sig av tecknat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar