måndag, november 28, 2011

Blodutredning

Gick ju på en blodutredning då jag har så lätt för att blöda och jag blödde så mycket under båda förlossningarna och efter första förlossningen (efter andra förlossningen fick jag äta mediciner och blödde då normalt). Tog prover en gång i månaden och fick reda på ett tag sen att jag har för lågt antal vita blodkroppar (leukopeni ) och ett järnvärde som ligger 139 enheter under normalt. Om det fanns ett sammanhang mellan järnvärdet och antalet vita blodkroppar visste de inte så jag fick järndropp för att se om det förbättrades. För ett par veckor sedan fick jag veta på nytt att de vita blodkropparna fortfarande är få och att järnvärdet ligger 127 enheter under normalt. Nu har jag fått tid på blödarsjukas avdelning på onsdag, men det står inte varför jag ska dit så jag antar att det är nytt dropp igen. Nu ska jag lämna prover en gång i månaden under fem månader. Har inte reflekterat så mycket över de få vita blodkropparna men googlade på det för att veta vad det innebar.

"De vita blodkropparna spelar en viktig roll för att tillhandahålla motstånd mot kroppen. Den viktigaste komponenten i immunsystemet av människokroppen är vita blodkroppar. När vita blodkroppar eller WBC är mindre, är motståndet makt kroppen minskas och den enskilde inte kan bekämpa infektioner. Den enskilde är benägen att få återkommande infektioner som stannar länge. Lågt antal vita blodkroppar är det tydligt tecken på minskade immuna nivå i kroppen och individen är benägen att få återkommande infektioner. Den inflammatoriska symtom såsom rodnad, svullnad, pus bildning, hosta, utvecklar feber etc mycket dålig eller får dessa inflammatoriska reaktioner saknas hos patienter med lågt antal vita blodkroppar eftersom det inte är tillräckligt vita blodkroppar för att bekämpa främmande föremål. "

För ett tag sen bloggade jag ju om att jag varit sjuk så mycket så nu har jag ju fått en förklaring till alla infektioner och inflammationer jag haft. Skulle nog aldrig googlat på vad brist på vita blodkroppar kunde bero på då man får upp en massa sjukdomar som: Cancer, SLE, HIV (ja det kan vi väl utesluta iaf om maken inte skulle haft kul på annat håll då) etc etc..

Jaja, jag får väl fortsätta att ta prover månad efter månad *suck*...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar