torsdag, september 01, 2011

Har inte Örebroare fått uppfostran i att vara artiga?

Inte nog med att alla vägrade uppoffra sin sittplats på bussen när jag var höggravid.

Idag skulle jag  och ungarna gå in till stan - när vi i vasastan började Feline klaga: bajs, bajs, bajs. Jag skyndade mig snabbt och gick in på myrorna och frågade efter toalett då dottern behövde toa, men det hade de inte (konstigt med en arbetsplats där folket måste hålla sig hela arbetsdagen - där skulle då inte jag vilja jobba). Gick vidare till Lucullus. Toaletten där var upptagen och det stod en kvinna i 65-årsåldern och väntade. Vi ställde oss bakom. Feline började gråta, tog sig mellan benen och sa bajs, bajs, bajs hela tiden. Jag sa åt henne och hon fick hålla sig och att hon snart skulle få bajsa (nu hade hon varit bajsnödig i 20 minuter och nu var det tydligen bråttom). Då vänder sig tantjäkeln om och fräser spydigt : Ni vet väl om att jag står före er i kön! Fick tusan lust att nita kärringen. För det första hade jag inte ens bett henne att få gå före henne eller trängt mig på något sätt. För det andra tycker jag faktiskt man skulle kunna erbjuda barnet att gå före i ett sådant läge - Vuxna kan ju hålla sig, men det kan inte barn göra. Jaja, Feline var jätteduktig och kunde hålla sig tills vi kom in på toaletten. Där slet hon av sig byxorna och både bajsade och kissade. Toalettbesöket tog inte mer än 2 minuter max heller. Efteråt när jag fick nyckeln av tanten så sa jag inte ens tack, vilket jag gör i vanliga fall och då tyckte hon att jag var otrevlig.

Nä jag erbjuder då min plats i toalettkön till barn och min bussplats till gamla, funktionshindrade, barn och gravida - men så är jag ju från landsbygden också :). Dessutom tycker jag att om man står i kassakön och har köpt en massa saker och sedan ställer det sig någon bakom som bara har 1-3 varor så erbjuder man den personen att gå före. Det gör jag alltid, men i Örebro gör man tydligen inte så. har vid Flera tillfällen då jag skulle köpa en vara fått stå bakom och  vänta på att människan före ska plocka upp allt den storhandlat för en månad framåt eller nåt. Skärpning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar