fredag, mars 26, 2010

Tips på rörelsesånger

Här kommer lite tips på roliga rörelsesånger att sjunga för bebisarna :)

Klappa händerna när du är riktigt glad


Klappa händerna när du är riktigt glad.
Klappa händerna när du är riktigt glad.
Du kan också glädja andra
som på denna jorden vandra,
klappa händerna när du är riktigt glad.

Stampa fötterna när du är riktigt glad........
Slå på dina knän när du är riktigt glad........
Knäpp med fingrarna när du är riktigt glad........
Sätt på blöjan………
Ta på kläderna……..

Huvud, axlar, knä och tå

Huvud, axlar, knä och tå - knä och tå.
Huvud, axlar, knä och tå - knä och tå.
Ögon, öron, kinden klappen få
Huvud, axlar, knä och tå - knä och tå.

Huvud axlar mage lår – mage lår.
Huvud axlar mage lår – mage lår.
Ögon, öron, rumpan klappen får.
Huvud axlar mage lår – mage lår.

En kulen natt

En kulen natt, natt, natt, min båt jag styrde.
På havets våg- a- de, våg -a- de, våg, så skummet yrde.
Och vart jag såg- a- de, såg -a- de, såg,
På havets våg -a- de, våg -a- de, våg.
Långt ner i djup - pet - i - pet - i- pet,
En fisk jag såg, och det var DU.

I ett hus vid skogens slut

I ett hus vid skogens slut, liten tomte tittar ut.
Haren skuttar fram så fort, knackar på dess port.
Hjälp ack, hjälp ack, hjälp du mig,
Jag vill bara värma mig. (alt. annars skjuter jägar'n mig)
Kom, ja, kom i stugan in, räck mig handen din.

Imse vimse spindel

Imse vimse spindel
klättra' upp för trå'n.
Ner faller regnet
spolar spindeln bort.
Upp stiger solen,
torkar bort allt regn.
Imse vimse spindel
klättra' upp igen!

Dansa lilla Nallebjörn
(Mel: Ach, du lieber Augustin)

Dansa lilla Nallebjörn hopp, hopp, hopp
hopp, hopp, hopp.
Dansa lilla Nallebjörn hopp, hopp, hopp, hopp.
Stampa med fötterna , klappa med händerna.
Dansa lilla Nallebjörn hopp, hopp, hopp.

Mammas lilla kråka
Mammas lilla kråka skulle ut och åka, ingen hade hon som körde.
Mammas lilla kråka skulle ut och åka, ingen hade hon som körde.
Än slank hon hit, och än slank hon dit, och än slank hon ner i diket.

Tio små indianer

1. En och två och tre indianer,
fyra, fem och sex indianer,
sju och åtta och nio indianer
tio små indianer.

2. Alla hade dom fjädrar på huvét,
alla hade dom pil och båge,
alla var dom stora och starka
för björnen skulle dom ta.

3. Schh, nu hör jag hur det knakar,
Schh, nu hör jag hur det brakar,
Schh, nu hör jag hur det knakar,
För nu kommer björnen fram.

4. En och två och tre indianer,
fyra, fem och sex indianer,
sju och åtta och nio indianer,
tio indianer sprang hem!

Alla händer säger klapp…
(mel: Nu är glada julen slut)

Alla händer säger klapp, klapp, klapp
alla fötter säger stamp, stamp, stamp
huvet säger nick nick nick
klockan säger tick tick tick
nu ska barnen lyssna.

Så går vi runt om ett enrissnår
Så går vi runt om ett enrissnår, enrissnår, enrissnår,
så går vi runt om ett enrissnår, tidigt på måndagsmorgon.
Så göra vi, när vi tvätta kläder, tvätta kläder, tvätta kläder,
så göra vi, när vi tvätta kläder, tidigt på måndagsmorgon.
tisdag: Så göra vi när vi skölja kläder
onsdag: Så göra vi när vi hänga kläder
torsdag: Så göra vi när vi mangla kläder
fredag: Så göra vi när vi stryka kläder
lördag: Så göra vi när vi skura golvet
söndag: Så göra vi när till kyrkan vi gå
Så göra vi när vi hemåt gå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar