måndag, januari 04, 2010

3 dagar kvar = Utegångsförbud

Nu har jag gett bebisen utegångsförbud i några dagar. Marcus åker bort på jobb nu och jag vill inte att värkarna startar så länge han är bortrest så därför får värkarna starta först på onsdag efter lunch. Jag hoppas bara på att bebisen inte visar på tecken att inte lyda sin mamma redan nu - det kan gärna vänta några år :).

Är hemskt orolig för att behöva vara ensam när förlossningen startar. Marcus har 1½ timmes resväg från jobbet och med snö och halka så får man nog räkna med 30 minuters extra restid. Dessutom måste han ju lämna av hunden hemma hos sina föräldrar på vägen (Tacka vet jag mina katter som är självständiga varelser). Dessutom har Marcus ett arbete där han inte under några omständigheter får lämna sin arbetsplats förrän någon kollega kommit till arbetet och löst av honom. Så om vi har tur och en kollega kommer efter 30 minuter så går det som snabbast att komma hem efter 2,5 timme. Om värkarna skulle börja när Marcus går på sitt pass och ingen kan ersätta honom skulle det ta 12+2= 14 timmar innan han är hemma. Då han jobbar nattetid så skulle han dessutom komma hem helt trött och utmattad = Skräckscenario!. Folk brukar säga att "Jaja, men det brukar ta lång tid för förstagångsförderskor att föda så han hinner nog hem", men då blir jag SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ irriterad! Jag skiter väl i om han bara skulle hinna med krystningsskedet för jag vill ju inte ligga där ensam flera timmar på förlossningen helt ensam utan mentalt stöd och praktisk hjälp från min make. Jag behöver säkert honom mer i början än i slutskedet. Blev kanske rörigt, men jag hoppas att ni fattar?

Ett andra problem när Marcus jobbar borta är ju när tusan det är dags att ringa och "kalla hem" honom. Man vill ju inte ringa helt i onödan och att han börjar ta sig hem och att det sedan visar sig vara falsklarm och man blir hemskickad.

Jaja, det är inte mycket annat jag han göra nu än att vänta och hoppas på att Marcus är hemma när allt startar....

4 kommentarer:

  1. Snälla Sophia! Jag har ju lovat att ställa upp! Jag infinner mig med kort varsel och sen löser vi resten vartefter. Markus kanske har några användbara saker i sitt skåp som vi kan plocka med... en hjälm kanske? Han kommer att hinna hem och även om det är mitt i natten så kommer hans trötthet att vara som bortblåst eftersom det är speciella saker på gång! Fram tills dess är jag där och sjunger mina inövade sånger för dig. Känns tryggt va? :) /Draken

    SvaraRadera
  2. Haha, okej då...mitt minne är kort när jag är halvt panikslagen :)

    SvaraRadera
  3. Det kommer gå jättebra =)) Låter som en bra idé att ta med den där hjälmen ifall han gnäller på att han är trött..då lär han nog behöva den..haha!
    Jag tror nog du kommer vara 10ggr tröttare.
    Håller tummarna för er nu!!
    Får jag fråga en annan sak..var på sidan Babyvärlden kunde man skriva i så att man fick reda på exakt vilken dag hjärtat börjar slå mm..hittar inte nånstans.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Marcus får nog lämna sina fula militärhjälmar hemma :)...

    Uträkningen hittar du på denna sida Linda:

    http://www.babyvarlden.se/Verktyg/Forlossningsutraknare/

    SvaraRadera