torsdag, december 03, 2009

Förlosningsbrev

Har gjort lite ändringar och så i förlossningsbrevet och har nu kommit fram till ett slutligt brev att ta med mig till förlossningen:


FÖRLOSSNINGSBREV FÖR SOPHIA ..............(82xxxxx-xxxx)

PARTNER OCH MEDFÖLJARE: Min man, Marcus .............

BERÄKNAD FÖDELSE: 7:e januari 2010.

GENERELLT: Vi väntar vårt första barn genom IVF. Jag skriver det här brevet för att ge en bild av mina tankar inför förlossningen och vilken slags person jag är. Jag vet inte alls hur jag kommer reagera eller vad som blir viktigt för mig när jag väl befinner mig på förlossningen, men det här är i alla fall mina tankar i dagsläget. Jag vill lämna mina åsikter öppna, för att jag kan ju ända mig när jag väl är där.

VIKTIG INFO:
- När jag var 12 år gjorde en läkare i min hemkommun ett test av min blödningstid eftersom jag blödde mycket näsblod och hade mycket kraftiga och långvariga mensblödningar. Testet visade att jag hade förlängd blödningstid. Man misstänkte von Willebrand, men gick aldrig vidare med detta. Ett test jag nyligen gjorde i Örebro visade att jag inte har von Willebrand. Man bör dock ändå vara uppmärksam på blödningar i samband med förlossningen.

BEMÖTANDE:- Jag gillar att ha kontroll och vill innan varje undersökning/behandling få tydligt förklarat för mig vad som skall göras, hur det ska göras, hur lång tid det tar och om det kan upplevas smärtsamt/obehagligt.

ORO:
- Jag varit med om en äggledarspolning under vår barnlöshetsutredning - detta var en mycket hemsk och smärtsam upplevelse som har fått mig att känna viss oro inför förlossningen. Eftersom jag innan undersökningen fick informationen om att det sällan var smärtsamt så kom det som en chock för mig när smärtan sköljde över mig varför jag gärna i förväg vill vara beredd på om något kommer göra ont eller inte.
- Igångsättning – framför allt med ballongkateter då detta instrument användes vid äggledarspolningen, vilket gav mig sån enorm smärta och olust, vilket gjorde att jag svimmade av samt ville kräkas.
- Att inte hinna få EDA i tid

VID ANKOMSTEN VILL JAG:
- Få lavemang

SMÄRTLINDRING:
Jag har inget emot medicinsk smärtlindring under förutsättning att det inte påverkar bebisen negativt. EDA och lustgas är något som jag absolut vill ha. Kan även tänka mig akupunktur. Sterila kvaddlar vill jag absolut INTE ha. I övrigt litar jag på att jag i samråd med barnmorskan/läkaren kan bedöma när annan smärtlindring är nödvändig och vad som är bäst för mig just då.

FÖRLOSSNINGSSTÄLLNING:
Jag vill pröva mig fram till en ställning som känns bra och ger mig de bästa förutsättningarna att föda fram vårt barn. VID

UTDRIVNINGSSKEDET VILL JAG:
- Ha varma handdukar att hålla mot mellangården (om det är möjligt)
- Att barnmorskan undviker att använda ordet ”spricka” då ordet skrämmer mig.
- Att barnmorskan guidar mig tydligt i hur jag ska göra för att inte spricka/spricka så lite som möjligt. Säg bara åt mig när jag ska krysta, när jag ska hålla igen och om jag behöver byta ställning (men utan att använda ordet ”spricka”).

EFTER FÖRLOSSNINGEN VILL VI GÄRNA:- Själva ta reda på bebisens kön.- Att Marcus erbjuds att klippa navelsträngen- Åka hem så snart som möjligt. Ge mig gärna information om hur länge jag måste stanna kvar.

ÖVRIGT:- Jag vill bara bli stucken i vänster arm om det går bra.

OM KOMPLIKATIONER UPPSTÅR VILL JAG:- (Om tid finnes) att man tydligt förklarar läget och alternativen för mig och min man.

TACK OCH BOCK: Vi är helt klara över att en förlossning aldrig kan bli exakt som man har tänkt sig, men vi vill ändå tacka er för att ni tog er tid att läsa igenom våra önskemål.

Sophia och Marcus

1 kommentar:

  1. Du kunde knappast valt ett bättre namn på man , dock lite felstavat =)

    SvaraRadera