onsdag, november 18, 2009

Föräldragrupp

Idag var jag och maken på vår första föräldragrupp och det var faktiskt roligare än vad jag förväntat mig. Jag hade väl trott att det skulle vara mer eller mindre föreläsningsform på träffen, men det var det inte. Vi fick börja med att presentera oss. Vi var fyra par och en ensam tjej på träffen. Ett par hade fått förhinder, men skulle vara med vid nästa tillfälle. Ganska snabbt märkte vi väl att det framför allt kanske var ett par som man skulle kunna tänka sig att lära känna privat då de verkade trevliga och bodde i samma bostadsområde. Mannen i förhållandet kom också från mina hemtrakter i Dalarna, vilket var lite skoj. Visst fanns det ett annat par som säkert också är trevliga, fast tyvärr bodde de ju så långt bort. Vid presentationen visade det sig att vi var 3 st som skulle ha barn 7 jan, ett par som skulle ha 9 jan och det sista paret var
beräknade till 23 jan. 7 jan var tydligen ett populärt datum :).

Jaja, efter presentationen så lade barnmorskorna ut lite olika bilder på bordet och var och en fick välja en eller flera bilder som vi tyckte symboliserade vårt föräldraskap och sedan skulle man förklara varför man valde just den bilden. Eftersom jag är besatt av katter, som många kanske redan vet, så valde jag självklart bilden på en katt. Förklarade detta med att katter för mig är en symbol för kärlek och trygghet och att jag nu får en till familjemedlem att ge min kärlek till.

Efter valet av bilder fick vi ta en liten fikapaus på familjecentralen. Det var bara en bebis kvar där för dagen och lustigt nog visade det sig att han var född 7 jan i år :)

Sedan fick vi göra en övning där barnmorskorna gav ett påstående och sedan fyra olika svarsalternativ, sedan fick man ställa sig i det hörn av rummet som representerade det svarsalternativ som bäst stämde överens med vår uppfattning. Det första frågan handlade om var man tyckte att barnet skulle sova när man kom hem från BB. De alternativ som fanns var: "Egen säng i eget rum", "Egen säng i föräldrarnas rum", "I föräldrarnas säng" och "eget alternativ". Jag ställde mig i hörnet som motsvarade egen säng i föräldrarnas rum. Förklarade detta med riskerna för plötslig spädbarnsdöd. Att bebisen ligger i egen säng tycker jag också är bäst då våra katter sover i vår säng och jag inte vill att de ska sova tillsammans med bebisen. Den andra frågan var om hur man trodde att hushållsarbetet skulle fördelas efter att barnet fötts. Alternativen var "Dela lika på arbetet", "Fortsätta precis som vanlig", "Den som är hemma tar mest ansvar" och "Eget alternativ". Jag och Marcus var överens om att vi försöker fortsätta precis som nu. Vi gör en hel del av arbetet tillsammans och sedan får man anpassa sig efter vem som har mest tid eller ork att göra en viss sak och vad man är bra på.

Andra mötet med föräldragruppen kommer Marcus tyvärr att jobba och då ska vi prata om förlossningen. Tredje mötet behandlar tiden efter barnets födelse och amning. Fjärde mötet handlar om partnerrelationen efter att man fått barn. En femte träff kommer att äga rum efter att våra bebisar fötts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar