måndag, september 07, 2009

Mer om svininfluensan

Nu när jag väl bestämt mig för att vaccinera mig hänvisar en tjej från min blogg om detta

"Forskarlarm om vaccin mot svininfluensa:

- Foster och spädbarn kan få kroniska skador av etylkvicksilvret i vaccinet

Foster och barn kan få obotliga skador av det etylkvicksilver som finns i varje dos vaccin mot svininfluensan, säger professorn emeritus i miljömedicin, Maths Berlin, som är en av världens ledande kvicksilverforskare och ordförande i Amalgamskadefondens vetenskapliga råd.

Varje dos av influensavaccinet Pandemrix innehåller konserveringsmedlet tiomersal, en kvicksilverförening som innehåller etylkvicksilver. Det är detta vaccin som Socialstyrelsen nu har beställt till hela svenska folket.- Etylkvicksilver kan till och med vara farligare än metylkvicksilver och sönderfaller snabbt till oorganiskt kvicksilver, som effektivt skadar hjärnans celler, säger Maths Berlin. När detta inträffar under hjärnans utveckling hos foster och barn kan kroniska skador uppstå med ett livslångt lidande som följd.

- De undersökningar som Socialstyrelsen och Läkemedelsverket stöder sig på kan inte utesluta en betydande risk för påverkan på hjärnutvecklingen hos foster och barn, menar Berlin. Berlin pekar främst på tre riskgrupper. Foster hos gravida kan bl a drabbas av hjärnskador med autism och Damp/ADHD som följd. Också utvecklingen av hjärnan hos barn i åldern upp till tio år kan hämmas av etylkvicksilvret. Sedan kan vuxna som har en ärftlig känslighet för kvicksilver få sjukdomssymtom. Av de tre riskgrupperna är de vuxna de minst utsatta. Europeiska läkemedelsverket (EMEA) har hävdat att tiomersal skulle vara riskfritt, men Berlin menar att man inte kunnat redovisa underlag för detta. Amalgamskadefondens generalsekretare Thomas Karlsson är mycket kritisk till Socialstyrelsens handläggning.

- Det finns kvicksilverfria vaccin, men trots att anbud lämnats på sådant har Socialstyrelsen inte tagit riskerna på allvar och anskaffat vaccinet. Andra länder har beställt allt kvicksilverfritt vaccin som kommer att tillverkas den närmaste tiden. Professor Berlin avråder gravida och barn från vaccinering med Pandemrix med Pandemrix som har tillsatsen tiomersal. - Jag anser att riskerna att få men för livet är för stora för barnen. Även som vuxen skall man avstå från vaccinet om man är känslig för kvicksilver.

- När myndigheterna påstår att vaccinet är säkert lurar man folk. Myndigheterna måste helt enkelt ta fram ett kvicksilverfritt alternativ för barn och gravida kvinnor, menar Berlin."


Jobbigt med en massa olika bud :(

6 kommentarer:

  1. Men du, den där hemsidan som den texten är hämtad från är ganska skum faktiskt. Det står inte vem som ligger bakom sidan överhuvudtaget. Det är anonyma "privatpersoner" som ligger bakom. Jag har själv inte bestämt mig för hur jag ska göra, men tycker det känns bättre att lyssna på socialstyrelsen och smittskyddsinstitutet när det gäller såna här saker än att tro på någon som inte ens vågar gå ut med sitt namn.

    SvaraRadera
  2. Jag har också läst den artikeln. Men ärligt talat så kan man ju undra vad han stödjer sina uttalanden på,okej att det finns kvicksilver i vaccinet, men har han gjort några studier på t.ex. hur mycket som går över till barnet via moderkakan osv. Jag har en kompis som är apotekare och hon har väldgt högt förtroende för läkemedelsverket som ju faktiskt har rekommenderat gravida att ta vaccinet. Jag ska till MVC idag så får se vad barnmorskan säger, snacka om att man är splittrad. Hoppas allt är bra!

    SvaraRadera
  3. Hej! Av en ren slump ogenom ett under hittade jag din blogg flr några dagar sedan. Har fått bekräftat endometrios o en chocklad cysta i min vänstra ägg stock, igår gjorde de en titthåls op här på USÖ o fick sedan reda på att jag har den aggressivaste sorten.. tårarna bara rann.. Läkaren på kvinno kliniken ord. mig till fertillitetsenheten som jag ska få komma till inom 3 månader.... Så nu vid 28 års ålder har jag fått veta att jag tologtvis inte kan få barn på egen hand..mycket tankar.. ska börja med någon slags spray nu med hormoner som gör att jag kommer i klimakteriet.. kul..
    Ville bara säga hej i din blogg, läsa igenon allt du skrivit om hur det gick till för dig :)
    TACK!! för ditt ärliga skrivande!
    Kram/Emma

    SvaraRadera
  4. Jah håller med i ovanstående. Jag litar inte heller på den där hemsidan. Läs Läkemedelsverkets riskvärdering av kvicksilvret: http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2009/Sammanfattning-av-kunskapslaget-for-tiomersal/ . Visst är det ändå lite läskigt att vaccinera sig men jag kommer att göra det. Tror att risken är större för barnet om jag blir sjuk.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Hej Emma, hoppas allt går bra på fertilitetsenheten och att det löser sig för er.....Jo hormoner är inget vidare då man får mycket biverkningar som klinakteriebesvär etc. Kul med en i samma ålder från Örebro :) kram/sophia

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Jag har mailat amalgamskadeföreningen (de som ligger bakom "larmet") flera gånger och dels frågat dem om de anser att gravida ska låta bli att vaccinera sig och dels bett dem komma med bevis för att det ska vara bättre för gravida att inte vaccinera sig. De svarar inte... Det är rätt talande.

    Tiomersal har använts i vacciner sedan hur länge som helst och du får i dig mer kvicksilver genom maten på en vecka. Så jag tror också mer på läkemedelsverket.

    Lycka till med allt!

    SvaraRadera