onsdag, augusti 26, 2009

Vaccinera eller ej

Landstinget har tydligen beslutat att prioritera gravida kvinnor för vaccinering mot svininfluensa då de är extra utsatta med nedsatt immunförsvar:

"Örebro läns landsting planerar för att kunna börja vaccinera från och med början av oktober. Detta under förutsättning att den första leveransen av vaccinet kommer den sista veckan i september – som hittills sagts. Först ska gravida kvinnor samt personer med kroniska sjukdomar vaccineras och därefter hälso- och sjukvårdspersonalen. Landstinget följer Socialstyrelsens rekommendationer"

Frågan är bara hur vaccinet påverkar fostret? Vad jag läst så är vaccinet inte testat på gravida än? Vaccinet innehåller ju en liten mängd kvicksilver, men sägs vara av så liten dos att det inte ska ha någon betydelse. Har inte bestämt mig än för hur jag ska göra. Vaccinera eller inte -det är frågan. Hur tänker ni andra gravida göra?

7 kommentarer:

  1. Usch, jag vet inte. Är livrädd att barnet ska påverkas på nåt vis, men är samtidigt rädd vad som händer med barnet i magen om jag blir sjuk. Eller än värre- om bebisen blir sjuk då den är född.
    Tydligen ger vaccinet skydd för bebisen 6mån efter födseln.
    Tycker de kunde ge lite bättre info, och på mvc säger de ingenting.

    SvaraRadera
  2. Nä infon är jättedålig än :(

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag är gravid i vecka 32 och tänker inte vaccinera mig eftersom jag inte litar på vaccinet. Jag tar inga risker. Dessutom misstänker jag att jag redan haft svininfluensan. Andra i min närhet har haft den och jag hade lite feber och var rosslig i halsen i en vecka. Det var inte värre än så, lindrigare än en vanlig influensa, om det nu var den!

    MVH
    Anna

    SvaraRadera
  4. Jag ska få barn i mitten på oktober och kommer inte att vaccinera mig som det ser ut nu. Tycker att det är mer läskigt att spruta i mig och bebisen något som inte alls är särskillt beprövat. Hellre då att riskera att få influensan.

    SvaraRadera
  5. Vet inte.. Jag är tveksam men jag har ju dessutom astma så jag är i ytterligare en riskgrupp... Jätte svårt. Hoppas att bm kan hjälpa mig att fatta ett beslut.

    SvaraRadera
  6. Nej, jag kommer absolut inte att vaccinera mig. Risken är liten att man blir riktigt dålig och tänk om vaccinet påverkar barnet?!/Kram.

    SvaraRadera
  7. Jag har inte bestämt mig ännu. Jag hoppas att barnmorskan kan ge mig råd om hur jag ska göra. Som vanligt finns det för- och nackdelar. Jag vill inte riskera nåt pga att jag tar vaccinet och jag vill ju inte heller riskera nåt för att jag inte tar det. Hrmm... inte lätt det här.

    SvaraRadera