onsdag, juli 01, 2009

KUB-test v 12+5

Idag var jag och Marcus på ultraljud. En kvart för sent kom barnmorskan och hämtade oss. När hon tittade på ultraljudet så tyckte hon att bebisen var så stor och att det kanske var för sent för att mäta, men det var det inte. Vi såg att bebisen hade två armar och två ben, ett fladdrande hjärta, två hjärnhalvor osv. Bebisen sparkade och sprattlade en hel del och det var fantastiskt att se. Flera gången så tryckte bebisen hakan mot bröstet och sträckte ut armar och ben snett nedåt så långt den bara kunde - såg exakt ut som vår katt Flozzie som brukar göra likadant :). Kanske Flozzie som lärde bebisen det igår när hon låg på min mage? Bebisen såg också ut att vara fruktansvärt lik sin far med långa smala ben och utan hår på skallen :). När barnmorskan skulle mäta bebisens längd och nackspalten var det lite svårt då bebisen kurade ihop sig så då fick hon trycka och gunga lite på magen och då reagerade bebisen och rörde på sig :). Den/han/hon mätte ungefär 6,4-6,7 cm från huvud till stjärt. Risken för Downs syndrom var ungefär 1: 17 754 och risken för trisomi 13 eller 18 var ungefär 1: 20 000 så det var mycket låg risk.

En helt fantastisk och obeskrivbar känsla var det att få se vår älskade bebbe :)


Om illamåendet:

Igår kräktes jag inte förrän runt klockan 17-18. Idag klarade jag att cykla 4 km mot jobbet innan jag kräktes..I vanliga fall klarar jag inte ens 1 km utan att kräkas... Det tar sig :)




























3 kommentarer:

  1. Vad härligt o mysigt att se lilla knodden! Hoppas allt går bra nu!

    SvaraRadera
  2. Måste ha varit hur spännande som helst!

    SvaraRadera
  3. Grattis till graviditeten! Vad roligt att du bloggar så flitigt! Vi är nästan precis lika långt gångna så det är extra kul att läsa om dina upplevelser och funderingar! Jag heter Sofia, är 83:a, bor i Umeå och är idag i vecka 12+6. I augusti ska vi på ultraljud, jag längtar verkligen! Det ska bli roligt att följa dig i höst! Kram!

    SvaraRadera