tisdag, juli 28, 2009

Andra mammor

Undrar varför så många andra kvinnor som redan har barn tror sig vara allvetande? De tror alltid att de vet vad man kommer tycka, tänka och känna *suck*.

Om jag säger att "Jag kommer vara mammaledig i ett år" så svarar en annan mamma skrattande att "Du förstår nog när du kommer få barn att du inte kan vara hemma så kort tid".

Om jag säger "Vi kommer försöka få en till bebis så fort som möjligt efter förlossningen" så får man svaret "HAHA! Vänta bara till du får barn och inser vilket jobb det är, då kommer du vilja vänta med ett syskon" (Eftersom jag vet att jag har svårt att få barn så försöker jag hellre på en gång och "riskerar" att få barn tätt än att vänta tills jag är redo och känner att NU vill jag ha barn och så dröjer det flera år innan man blir gravid igen).

Om jag säger "Jag skulle vilja köpa en............" så får man svaret "Du kommer ångra dig om du köper det". (Folk får gärna berätta att "Jag ångrade mig när jag köpte en......", men säg inte åt mig vad jag kommer att tycka!).

Om jag köper barnsaker innan förlossningen får man höra att man är naiv för "det finns ju fortfarande inga garantier för att allt kommer gå bra". (, men ska man gå och oroa sig fram till efter förlossningen? Och efter förlossningen kanske man ska gå och oroa sig ett halvår för plötslig spädbarnsdöd. Och efter det kanske jag ska oroa mig för att barnet drabbas av en dödlig sjukdom eller dör i en olycka? Men ge upp! Jag är hellre lycklig, drömmande och går och köper lite barnsaker än att gå och vänta på att barnet kanske kommer att dö. Jag tror att även om barnet (peppar peppar) skulle dö av någon anledning så skulle det iaf kännas bättre att jag åtminstone fick en tids lycka än om jag hade gått och oroat mig hela tiden istället.

Nog med klagomål nu för idag. Jag är inte på dåligt humör, jag ville bara klaga lite *ler*

5 kommentarer:

  1. :) Har fått en del av de kommentarerna jag med... Kram

    SvaraRadera
  2. Rätt inställning! :)

    SvaraRadera
  3. Jag håller fullständigt med dig!!! Alla vill lägga sig i hela tiden och jag tycker definitivt att man ska köpa grejer och inte gå och tänka att något kan gå snett...Vi väntar vårt andra ivf-barn och hade också bestämt oss för att köra på med ett nytt försök ganska tidigt. Jag är nu i v 16 och vår son är 17 månader så det blev som vi hoppades. Eftersom det tog 6 år för oss att bli gravida med Theo så såg vi ingen anledning att vänta. Visst är det ibland jobbigt att ha barn men det är ju det mest fantastiska som finns att vara förälder till våra små mirakel. Det är ju det här som vi har längtat efter=)/Kram Nilla.

    SvaraRadera
  4. Kul att ni håller med mig :). Jag är nöjd med att säga att jag själv inte blivit en sån mamma som ska "lära upp" andra blivande mammor :)

    SvaraRadera