fredag, april 17, 2009

IVF #1 - Äggplock

Dagen började med att Marcus kom hem en timme tidigare (06:20) eftersom det kändes bättre att han lämnade sitt bidrag hemma än vid sjukhuset.


07: 15 begav vi oss mot USÖ med spermaprov nedstoppat i bh:n :)


07:35 var vi uppe på Fertilitetskliniken och anmälde oss i receptionen och gav spermaprovet till labbet.


07:50 Kom en sköterska och hämtade oss och visade oss till vårt rum. Vi var ensamma idag om att lämna ägg. Sköterskan började informera om hur allt skulle gå till. När hon började prata om att de skulle stoppa in ett instrument som de skulle pumpa upp för att kunna lägga bedövning i livmodertappen så började jag gråta. Förklarade att det lät som när de pumpade upp ballongen i livmodern vid HyCoSy-spolningen. Sköterskan förklarade snällt att det inte alls var något liknande.


08:05 fick jag sätta på min fula sjuksköterskestrumpor och en vit landstingsrock. Marcus började ångra sig att han lämnade provet hemma istället för på sjukhuset *skratt*...eller inte... Någon minut senare satte sköterskan in en infart i armen på mig för att kunna ge mig morfin under äggplockningen.


08:15 fick jag ta en alvedon och en stesolid för att kunna slappna av. Efter detta la sig jag och Marcus i en varsin säng och vilade/sov en stund. Marcus hade jobbat under natten så han sov, medan jag mest vilade trots att jag knappt sovit en blund under natten.


09:15 hämtade sköterskan oss. Hon skjutsade mig på sängen till en toalett och ville att jag skulle kissa, vilket jag gjorde lite snabbt. Sedan skjutsade hon mig vidare till ett rum för att väga mig och därefter fick jag lägga mig i gynstolen. I rummet befanns sig tre personer från fertilitetskliniken (läkare, sjuksköterska och barnmorska - alla kvinnor). Marcus satt bakom mig och klappade mig lugnande på huvudet.


Först tvättade de rent underlivet både invändigt och utvändigt med någon stor tuss. Det kändes lite obehagligt. I taket var det fotografier på naturbilder, någon svamp och så. Jag hävdade bestämt att jag tyckte de skulle ha bilder på katter uppsatta *ler*. I bakgrunden spelade de någon slags lugnande musik - tror det var vågbrus och lite naturljud. Jag berättade att de kunde ha spelat in en spinnande katt och lite kattskrik istället - typiskt mig :).


Efter rengörningen fördes ultraljudsstaven in. Alla fyra äggblåsorna var kvar. Slemhinnan var treskiktad och 8mm - precis vad jag hoppats på. Ett instrument fördes in som vidgade ut slidväggarna - det var inte alls otäckt. Läkaren Anna Wistrand som genomförde äggplockningen lade sedan en bedövning på ena sidan i livmodertappen. Jag kände knappt något alls och frågade när de skulle lägga bedövningen - hon sa då att hon redan lagt bedövning på ena sidan och att hon nu skulle bedöva andra sidan. Jag kände nästan ingenting.


Nu var det dags att "punktera" äggblåsorna. Jag frågade när jag skulle känna av morfinet för jag kände mig inte ett dugg "groggy" som andra sagt att de varit. Vet inte vad jag fick för svar för jag var så nervös. På en skärm kunde vi via ultraljudet följa vad som hände vid mina äggblåsor. Ett stort svart hål gapade - det var äggblåsan på vänster äggstock. Helt plötsligt ser jag en smal nål som kommer in i den svarta blåsan. De var tydligen redan inne med katetern och nu sa de att de skulle starta suga. Man såg hur det svarta hålet minskade och minskade och tillslut var det borta. Vätskan forslades hela tiden bort till labb som satt i en lucka och letade efter ägg parallellt med att vätskan sögs ut från mig. Var det inte värre än så här? - undrade jag. Jag kände ingenting! Nu gick de in med katetern i höger äggstock. De började tömma de tre blåsorna jag hade där. Jag fick se den vätska som sugits ut och hörde att de redan hittat ägg. Hela proceduren gick över så snabbt och det var så smärtfritt och att tyckte att jag varit såååå fjantig som oroat mig för det här.


09:45 Var allt klart och jag fick på mig fula nättrosor och en binda. De förklarade att jag förmodligen skulle blöda lite de närmaste dagarna. Jag och Marcus skjutsades tillbaka till rummet och där fick vi vänta på att höra resultatet. Först fick vi en varsin smörgås med ost,paprika och gurka. Marcus tog lite te och jag lite svartvinbärssaft till. Sköterskan erbjöd mig värmedyna att ha på magen, men eftersom jag inte hade ett dugg ont så tackade jag nej.


Efter ett tag kommer sköterskan in och berättar att de fått ut tre ägg. Hon förklarade vad som skulle hända nu. Jag fick vagiatorer utskrivna som jag skulle ta tre gånger om dagen med start på söndag - dagen innan återföringen. Jag fick även citodon med mig om jag skulle ha ont. Kl 13 på måndag ska jag få tillbaka ett ägg om det blivit befruktat och delat sig rätt. Vi kom överens om att jag ringer dem på måndag morgon för att kolla hur det gått med äggen. Jag bytte kläder och sköterskan kom tillbaka och tog ut infarten i min arm. Jag fick göra en skattning på en skala 1-10 om hur ont det gjorde och jag svarade 1.


Jag fick med mig lite papper hem om vad som händer på måndag. Jag ska tydligen dricka mycket en timme innan besöket då man ska vara kissnödig vid återförandet. Urinblåsan ska då trycka ut livmodertappen och göra återföringen smidigare. 16 dagar efter återförandet ska jag ta ett gravtest oavsett om jag blödit eller inte. Sköterskan förklarade att det är vanligt att man kan blöda trots att man är gravid. 16 dagar blir på min födelsedag 5 maj.


Vet inte riktigt vilken tid vi lämnade sjukhuset, men vi gick direkt ner och löste ut vagiatorerna på Apoteket. 660kr kostade de!


Kl 11:09 var vi hemma vid parkeringen. Jag mådde utmärkt och tog en promenad till Lidl för att köpa växter. På vägen ringde jag självklart mamma och syster och berättade hur bra allt gått. Efter promenaden somnade jag gott och sov mellan 12-16. Vaknade av att Marcus väckarklocka ringde - det var dags för honom att åka tillbaka till Karlsborg och jobba.


Klockan är nu 17:00 och jag har fortfarande inte ett dugg ont och har inte behövt utnyttja citodonen. Jag är så glad över att det är över och att det inte var så farligt som jag trott.


Nu kommer det vara en lång väntan till måndag då jag får veta hur det gått för våra ägg!


Hoppas att allt går bra nu - för jag är SÅ redo att bli mamma nu.


























I denna lämnas spermaprovet. Marcus tyckte att vi kunde lägga ut bilder på tillverkningen och slutresultatet, men jag tyckte att det var lite osmakligt :)...5ml fick vi till iaf. Vi undrar varför kärlen inte är breda och mindre djupa istället för det är ju ett helsike att sikta rätt...

6 kommentarer:

  1. Åh va skönt att det gick så bra! Har tänkt på dig idag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jo det är en enorm lättnad :) kram

    SvaraRadera
  3. Hejsan. Har varit inne och smygläst din blogg i flera månader och varje gång hoppats på att få läsa om ett plus sen första gången jag hittade dig på ifokus! Hoppas allt går vägen denna gång! Mvh Linn

    SvaraRadera
  4. Tack för lyckoönskningen :) Vi hoppas också något så innerligt denna gång :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Ska göra äggplock på tisdag, och detta inlägg har hjälpt min nervositet MYCKET!
    Tack=)

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att jag kunde hjälpa till :)

    SvaraRadera