tisdag, mars 17, 2009

Ultraljud idag

Idag var jag hos Fertilitetskliniken igen för ultraljud. Det fanns två äggblåsor - den ena på 18,5 mm och den andra på 30 mm. Båda satt på vänster äggstock så det var ju positivt. Det var dock osäkert om den stora äggblåsan innehöll ägg eftersom den var så pass stor, men ett eller två ägg lossar jag i alla fall här i dagarna. Slemhinnan var fortfarande bara 6 mm :(.

Eftersom jag haft ägglossning alla tidigare gånger med Pergotime och det ser ut som om jag får det denna gång också så tyckte inte läkaren att det var någon idé för mig att ta progestoronprovet om någon vecka. Jag höll med henne så vi struntade i det.

Till det negativa hör ju att hon inte trodde att det skulle bli tal om provrör förrän i augusti men start för hormonstimuleringen i juli. Jag blev så ledsen och grät nästan hela vägen hem :(. Jag orkar inte vänta till augusti! Landstinget har garanti för behandling på tre månader så det innebär att jag senast 4 juni skulle få börja med hormonstimuleringen inför provröret. Hon menade att det var på grund av semestrar och så, men vem tusan har semester innan 4 juni? *snyft*. Förra gången sa de ju att det knappt var någon väntetid alls! Fan vilka falska förhoppningar de ingav! Fick nytt recept Pergotime utskrivet - min femte kur (max tre kurer - sedan provrör - vilket skitsnack). Usch, jag är SÅ besviken nu. Jag vet att Pergotime inte fungerar och att provrör är vår enda chans och att vänta fem månader på provrör får mig att vilja dö. JAG ORKAR INTE :(.

Dessutom är jag så irriterad på läkaren som jag träffat de två senaste gångerna då hon hela tiden kommer 20-25 min för sent. Ska det vara så svårt att komma i rätt tid?

Sen såg jag att Tommy Körberg, 60 år, fått barn igen. T.o.m 60åringar får barn! Vad fan är det för fel på mig?????

Skickade mail till Fertilitetsenheten idag också:

"Hej!Jag undrar om det inte går att kombinera Pergokur med vagiatorer för att ägget lättare ska få fäste på slemhinnan? Står i kö för provrör med kör en fjärde Pergobehandling under tiden. Ska ha ägglossning vilken dag som helt. Under de tre pergokurer jag tagit har 5 ägg släppt och inget lett till graviditet. Funderar om jag inte kan få vagiatorer utskrivet på recept för att underlätta ifall ägget skulle bli befruktat så det fastnar på slemhinnan som är rätt tunn (6mm)?"

Fick följande svar från Fertilitetsenheten på mailen:

"Hej Sophia! Jag såg att du var hos Anna idag så jag kollade med henne. Vid dina tidigare behandlingar har ditt progesteronvärde kollats och det har hela tiden legat bra. Det man tillför med vagitorierna är just progesteron så det finns ingenting som talar för att du skulle ha någon nytta av ett extra påslag i det här läget. Nu håller vi tummarna för att det går bra denna gång Sophia!"

Skickar nytt mail:

"Okej, men flera andra landsting säger ju att slemhinnan bör vara 8-10 mm och min är ju bara 6 och jag tycker det låter lite. Hört ett Pergo kan göra den tunn. Hörde att det kunder ta 5 månader innan det var tal om provrör och höll på att bli helt knäckt. Går det inte att byta ut Pergo med sprutor och prova det istället om jag nu får mens till början av april som beräknat?"

Får svar:

"Hej! Pergotime kan göra slemhinnan lite tunnare och visst vore det bra om den var någon mm tjockare (7-8 mm eller mer), men det kan fungera med 6 mm också. Slemhinnan hade fint utseende i övrigt. Eftersom undersökningen av dina äggledare inte var helt invändningsfri och det ändå ska bli IVF-behandling snart, så tycker jag inte det är motiverat med stimulering med sprutor i mellantiden. Det är trots allt en större och dyrare behandling än Pergotime utan att graviditetschansen ökar i motsvarande grad för er. IVF är förstås ändå "större" men då blir det också en bättre chans till graviditet. Om det blir IVF i augusti ska du börja med hormonerna i juli, och dit är det bara 4 månader. Jag förstår att det känns som lång tid när man väntar, men det är faktiskt inte så många menscykler. Du kan prova med ½ tablett Pergotime dag 5-9 nästa menscykel om du vill. Det kanske räcker för att framkalla ägglossning, och då kanske effekten på slemhinnan blir mindre. Hälsningar Anna Wistrand "

Skickar nytt mail:

"Om jag väljer att strunta i Pergo helt nästa månad, kan jag ändå få göra ultraljud dag 13-14 för att kontrollera om jag får egen ägglossning? Eftersom 4 månader är en månad över behandlingsgarantin kan jag "överklaga" eller något någonstans? Vad har jag för rättigheter?"

5 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag måste bara säga att jag lider med dig. Jag genomgår samma som dig. Visst jag äter inte pergotime och jag har inte gått på någon klinik men jag blir inte heller med barn :( Jag håller tummarna för dig att det går bra och att du blir med barn snart :)

    kramar madde

    SvaraRadera
  2. Bra att du står på dig!
    Tänker på er!
    Kram

    SvaraRadera
  3. fru Blåklockatorsdag, 14 maj, 2009

    Vad stark och modig du är som vågar ifrågasätta! Själv känner jag också att det är lite skrämmande att man måste vara så insatt och inte kan lita fullt ut på att verkligen allt görs. Vilken bra fråga att ställa: Vilka rättigheter har jag. Ska jag lägga på minnet.

    SvaraRadera
  4. hej jag vill bara gratta dig att du har blivit gravid har läst din in lägg familjeliv och kom in här
    lång väg till och bli gravid och tycker att ni är värda som har kämpat så mycket skälv så kämpar vi men du ger en hopp att det går att bli gravid lycka till jag håller tummarna för er
    Havskatten

    SvaraRadera